torsdag 30. september 2010

Refleksjoner omkring mat

Forskerne har nå funnet ut at animalsk fett ikke er farlig allikevel:  Fedt er ikke farligt . Er det bare meg eller ombestemmer de seg hele tiden? Vet du hva jeg tror? Jeg tror forskerne egentlig ikke har peiling på hva som er sunt for oss.

Innledningsvis uttrykte jeg at jeg ikke har så stor tro på leger, ernæringseksperter, forskningsresultater osv. når det gjelder mat. Jeg tror ikke vi trenger vitamintilskudd. Piller selger fordi markedsføringen spiller på folks frykt. Det er et unødvendig produkt, men vi er redde for at det skal være noe sannhet i det, så vi kjøper dem. Frykt selger godt i disse dager, det vet forsikringsfolk. Noe av det verste jeg ser, er når markedsføringen retter seg mot foreldre og underforstått sier: "Hvis du ikke kjøper dette produktet, er du likeglad med barna dine." Det er utspekulert markedsføring! At leger er i lommene på medisinal-industrien er ikke noe nytt.

Kroppen er mye mer intelligent enn vi tror. Dagens vitenskap ser kun overflaten av virkeligheten. De ignorerer det som foregår på energiplan, og da blir alt feil.

Jeg gikk inn i fastekuren for å finne en balanse i mitt kosthold, fordi jeg følte det var noe jeg skulle forandre på. Jeg har tidligere vært vegetarianer i fire år. Det sluttet jeg med fordi jeg ikke følte jeg ble sunnere. Allikevel tenkte jeg for noen uker siden at jeg kanskje skulle gå over til raw-food. Hvorfor? Fordi jeg blir proppet ørene fulle med hvor sunt det er med frukt og grønnsaker, og til slutt begynner jeg å tro at det er løsningen. Jeg tviler nå på at jeg vil holde meg til råkost, eller rettere sagt, jeg vet at det ikke blir tilfellet. Jeg husker - for jeg har jo visst det hele tiden, men ettersom jeg daglig blir bombardert med vitenskapelige "fakta" om helse, har min visdom til tider druknet i mengden. Jeg husker nå at det handler ikke om hva vi spiser, men:
  • Det handler om hva vi tenker om det vi spiser, og hvilke følelser som er knyttet til disse tankene.
  • Det handler om hva vi tenker mens vi spiser. Er vi sinte og lei oss eller nyter vi maten? Hva gir vi næring til? Når vi bruker mat som bedøvelsesmiddel mot stress og vonde følelser, blir kroppen full av mat den ikke greier å fordøye på en effektiv måte.
  • Hvordan tilberedes maten?  Er kokken sur eller tilberedes maten i glede og nytelse?  

Min konklusjon er derfor: Mat skal ganske enkelt nytes. Den ideelle kosten er den maten vi virkelig har lyst på i øyeblikket. Den skal pirre våre sanser. Å spise skal være en deilige opplevelse og gi næring til livet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar