søndag 26. september 2010

Fastekuren - dag 3

Ikke noe drama denne dagen heller. Dette går overraskende lett. Jeg føler at jeg nesten kan slutte nå, men jeg har bestemt meg for å fortsette alle ti dagene, ellers kan jeg jo ikke vite hva det går ut på. Dessuten har jeg jo publisert dette på Facebook o.l., nettopp for å ha en større motivasjon til å fullføre.

Sult er fortsatt ikke et problem. Jeg savner kanskje å spise, sånn for hyggens skyld, men det er mer en mental greie. Jeg har heller ikke noen fysiske ubehagelige reaksjoner. Jeg har lest at man kan få hodepine, influensa-symptomer, kaste opp, magekramper osv., men jeg føler meg helt topp, bedre enn jeg vanligvis føler meg. Huden....wow, silkemyk. Høy energinivå, blir ikke så lett trøtt i løpet av dagen. Jeg føler mental klarhet og generell stort velvære, mere balansert og harmonisk. Jeg har ikke noe vekt, så jeg kan ikke veie meg, men jeg tror nok jeg har gått ned allerede. Det er faktisk vanlig å gå ned 5-10 kg i løpet av disse 10 dagene, avhengig av ens utgangspunkt. Sitat fra sitronsaftkuren:

"Erfaringene viser dette: 70 % av alle mennesker som gjennomfører hele kuren etter bruksanvisningen går ned 5 kg eller mer. Dette er overraskende når en tenker på at ikke alle som tar kuren er overvektige i det hele tatt! De fleste av disse går ned 3 -4 kg, men det forkommer også at undervektige øker i vekt. Dette kommer av at kuren i første omgang bringer hele organismens husholdning i likevekt – over- og undervekt er helt enkelt tegn på at det er noe som ikke stemmer i kroppen." 

Jeg har egentlig ikke så stor tro på dette som en slankekur. Selv om man nok går ned mye, vil man gå opp igjen hvis man bare går tilbake til det samme. Men hvis man følger opp med forbedrede vaner, kan det gi varige endringer. Det var heller ikke på grunn av vekten jeg gikk i gang med dette, men for å forbedre helsen generelt, fysisk som psykisk. Jeg følte at jeg trengte en hovedrengjøring etter litt for mye hygge og slapphet i barselperioden. Energiflyten i kroppen var stagnert litt, noen overflødige kilo var bare ett symptom. Jeg kunne se det på glansen i øynene, tørt hår, grå hår, småvondter i kroppen og generelt litt energiforlatt. Det er mange måter å få igang energiflyten på, faste er kun en av dem.

Stanley Burroughs påpeker at kuren gir mange fysiske forbedringer (fra The Master Cleanse):
  • dissolve and eliminate toxins and congestion that have formed in any part of the body
  • cleanse the kidneys and the digestive system 
  • purify the glands and cells throughout the entire body
  • eliminate all unusable waste and hardened material in the joints and muscles
  • relieve pressure and irritation in the nerves, arteries, and blood vessels
  • build a healthy blood stream
  • keep youth and elasticity regardless of our years

Det interessante med denne kuren er at jeg ser litt klarere hvilket forhold jeg har til mat. Jeg tenker flere ganger i løpet av dagen at jeg vil spise noe, i et brøkdel av et sekund før jeg husker at jeg ikke spiser. I dag savnet jeg som sagt hyggen, søndagsmiddagen. Og hvis jeg er litt rastløs eller kjeder meg, tenker jeg at jeg vil spise noe. Og på tidspunkter jeg pleier å spise. Det er ikke fordi kroppen trenger det. Jeg sitter ved bordet når de andre spiser, og mater til og med minstemann, uten at det er et problem. Jeg tror jeg ofte spiser ubevisst, for å dekke andre behov enn de reelt fysiske. Og sist men ikke minst: Jeg spiser vanligvis etter vaner og rutiner. Jeg håper jeg blir flinkere til å bryte noen av disse vanene og la kroppen/sulten få bestemme hva og når jeg spiser.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar