tirsdag 28. september 2010

Fastekuren - dag 5

I dag er alt ved det normale igjen. Jeg føler meg faktisk helt normal, ikke det energi-boost'et som de første dagene, men heller ikke dårlig, bare normal. Ikke så sulten i dag. For meg funker det å drikke saften hver gang jeg blir sulten, et stort glass, og så går det over. I går gikk jeg ut, uten å ha med saft, og det var nok ikke så lurt, spesielt ikke 4.dagen. Jeg er ikke lei saften ennå. Jeg liker den heller ikke, men den tjener sitt formål: å stille sulten.

Jeg syntes det går ganske lett dette. Jeg har sett denne YouTube videoen av Zoe som gjennomførte 16 dager. Hun omtalte den som "a walk in the park", men hun sammenlignet den med en fødsel, og det meste er vel lett i forhold til det... Jeg har skjønt at det er store variasjoner på hvordan man opplever fasten. Jeg vet ikke om det er fordi man ikke følger oppskriften godt nok, eller fordi man har mange avfallsstoffer som skal ut. Sikkert begge deler. Når det gjelder å følge oppskriften, er det i alle fall viktig å få ut dritten mest mulig effektivt, så ikke avfallsstoffene bare sirkulerer rundt i kroppen. Det er viktig å drikke nok (unngå magekramper), ha en god avføringste og drikke nok saltvann på tom mage hver morgen. Saltvannet går ikke igjennom nyrene, men går rett i fordøyelsen og kommer derfor også ut som avføring. Dette er den naturlig måten å foreta en tarmskylling på, som i dag også kan gjøre på spesielle klinikker.

I går tenkte jeg at tre dager er den optimale lengden på kuren, men ettersom avføringen min fortsatt er mørk om morgenen, er det tydelig at kroppen har mer som skal utskilles. Et annet mål er fargen på tungen. Hvitt belegg betyr at renselsesprosessen ikke er avsluttet. Først når tungen er klar og rosa er man ferdig, men det kan ta mer enn en kur. Min tunge er ikke helt hvit, men heller ikke klar og rosa.

Jeg har trent yoga i dag, og det er veldig godt forenelig med fasting. Jeg kunne virkelig merke effekten, hurtigere enn vanlig. Både fasting og yoga øker sirkulasjonen av energi i kroppen. Å trene yoga under fasten gir derfor synergi-effekt. Og når jeg først er igang, kan jeg likegodt få mest mulig ut av dette.

Kveld:
Huset lukter av den deiligste mat. Jeg tror han gjør det bare for å irritere meg. På den annen side, kanskje han bare er sulten. Man blir gjerne det på dette tidspunktet, og han er jo vanligvis ikke den ondskapsfulle typen. Gleder meg til jeg kan begynne å spise igjen. På den andre siden... håret mitt er deilig og mykt nå.... og huden er fortsatt som silke...og jeg kommer inn i buksene (noen i alle fall) jeg hadde før jeg var gravid! Jippi! Sitronsaft er godt. Nam, nam....

1 kommentar: