torsdag 7. oktober 2010

Fastekuren - epilog

Takk til alle som har fulgt meg her på bloggen og på Facebook!
Det var to grunner til at jeg offentliggjorde denne reisen:
  1. For å forplikte meg selv til å fullføre
  2. For å inspirere andre
Jeg tviler på at jeg hadde fullført hele kuren hvis jeg ikke hadde offentliggjort den. Jeg mente jeg hadde renset ut alt etter 4-5 dagen, men i ettertid kan jeg se at jeg ikke var ferdig. Nå tror jeg heller ikke ti dager var nok til å rense opp i alt, så jeg har lyst til å gjenta kuren på et senere tidspunkt.

Jeg har lagt ved all nødvendig informasjon om sitronsaftkuren til de som vil prøve. Jeg håper jeg har inspirert andre, enten til å gjøre det samme eller til å investere i helsa på en annen måte. I disse dager hvor man kan få kjøpt alt mulig for alt mulig, er det lett å glemme de naturlige metodene til sunnhet. Jeg synes fysisk velvære har utrolig mye å si for livskvaliteten. Selv om flertallet av oss daglig opplever fysisk ubehag, stivhet eller smerte, mener jeg ikke dette er vår naturlige tilstand. Vi unnskylder oss ofte med alder, men det finnes alltid noen på samme alder som har det bedre, så det kan ikke være hele grunnen. Jeg tror folk flest bare ikke vet hvordan de skal kvitte seg med det og/eller de tror det er vanskelig å gjøre noe med det. Nettopp derfor synes jeg det er spennende å dele litt av min erfaring og vise hva man kan oppnå med alternative metoder.

Min lidenskap er å formidle sammenhengen mellom kropp og sinn. Bevisstheten er nøkkelen til sunnhet og velvære. Du ser kanskje faste som en fysisk begivenhet, men hvis du faster selv, vil du nok oppleve at det er tanker og følelser du må forholde deg til som du vanligvis dulmer med mat. Noen yoga-sentre kombinerer også fastekurer med stillhet. De fjerner alle ytre stimuli som kontakt med andre mennesker, tv, pc, bøker og musikk, for å sørge for at den fastende ikke flykter fra prosessen. Det er lett å tro at det er mangel på mat som forårsaker irritasjon, frykt, kraftløshet etc., men når du flere dager senere i prosessen har det bra igjen, selv om du fortsatt ikke har spist noe, blir det tydelig at negative følelser bare har vært dulmet med mat. Først når man tør eie disse følelsene, kan man gi slipp på dem.

Jeg føler meg naturlig nok lettet. Jeg har det også på samme måte som etter jeg har vasket gulvet: Ikke gå inn med skitne sko. Jeg har ikke lyst til å ødelegge denne gode følelsen og er derfor mer påpasselig med å lytte til kroppens signaler. Jeg føler meg også mer harmonisk enn før. Det er som om verden i det hele tatt har blitt bedre. Den virkeligheten vi opplever er en refleksjon av vår bevissthetstilstand. Så hvis du vil forandre verden:

"If you wanna make the world a better place
Take a look at yourself and then make a change"

tra, la, la....

1 kommentar:

  1. Hei. Har planer om en master cleanse nå snart, og var kjempe fint å lese om din erfaring med denne renselsen. Veldig inspirerende! Krysser fingrene for at det går like bra for meg.

    SvarSlett