tirsdag 5. oktober 2010

Fastekuren - dag 12

Appelsinsaft hele dagen i går var litt nedtur, både fordi det ikke er særlig mye bedre enn sitronsaft og fordi jeg ikke hadde kjøpt nok appelsiner...

I dag starta jeg dagen med appelsinsaft og har spist grønnsakssuppe to ganger, siste gang med knekkebrød og litt pasta. Det var ikke så opptur å spise vanlig mat som jeg hadde trodd. Den største oppturen er den følelsen av velvære jeg har, på alle plan. Jeg fabler allerede om å gjenta kuren, men hvis jeg kommer igang med yoga igjen, trenger jeg det kanskje ikke. De siste årene har jeg kun undervist og det gir meg ikke samme utbytte som å trene selv. Både yoga og faste øker energiflyten i kroppen. Det er som en rus, av den gode slagsen for det er ingen bivirkninger.

Jeg kan merke at det er mer som kunne vært rensa ut, og tunga er ikke helt rosa. Belegg på tunga betyr at det fortsatt er avfallsstoffer inni organene. Men den ser bedre ut enn før, så litt renere har jeg blitt. Stivheten i nedre del av ryggen er ikke helt vekk, men mye bedre. Magen føles veldig bra, til tross for at jeg avslutta dagen med 100 g sjokolade. He, he... sjokolade står ikke i Stanley's oppskriften, men han legger opp til at man skal kutte ut kjøtt og melkeprodukter for godt, og det har jeg ikke planer om. Intensjonen var at kroppen skulle velge, og kroppen min vil fortsatt ha sjokolade. Men jeg tror helt sikkert jeg blir flinkere til å lytte til kroppen etter dette, spesielt når jeg har sett hvor lite det skal til for å stille sulten. Jeg har blitt mer bevisst om forskjell på reell sult og når "hjernen" synes jeg skal spise. Jeg har skrevet at jeg ønsket å fjerne "suget etter mat som ikke er bra for meg". Dette suget kommer ikke fra magen, men kan være kjedespising, trøstespising etc. Faktisk tror jeg ikke dette suget nødvendigvis er problemet, men at jeg har spist litt for mye etter klokka. Det er viktig å gi fordøyelsesessystemet en pause en gang imellom. Hvis jeg ikke har lyst på mat, skal jeg stole på kroppen og vente med å spise til jeg blir sulten. Den klarer seg utmerket godt uten mat, lenger enn jeg trodde.

Magen har det veldig bra nå, og det er bare så deilig. Ikke oppblåst eller tyngdefornemmelse, som jeg veldig ofte følte før. Jeg tipper jeg har gått ned 5-6 kg. Jeg har ingen vekt, som sagt, men jeg kan se det på tøyet. 

Jeg kunne godt ha fasta lenger, for det gikk veldig fint de siste dagene, men det var jeg slett ikke innstilt på denne gang. Kanskje blir det en annen gang? Vi får se. Dette har i alle fall gitt meg en god start på en ny periode i livet. Jeg er veldig glad jeg gjorde det.

2 kommentarer:

  1. Skønt Line! jeg er ved at forberede mig til at gøre det i november. Håber det lykkes

    SvarSlett
  2. Held og lykke med det! Det er godt at forberede sig i god tid, så du er psykisk parat.

    SvarSlett